Resultaten: 14

 
Collectie
Plaats
Trefwoorden
 
lijst/tabel met zoekresultaten, pagina 1 van 1
IcoonBeschrijvingPlaats
Bekijk detail van "Albertstunnel" Bekijk detail van "Albertstunnel" Albertstunnel
1844: spoorlijn De spoorlijn Utrecht-Arnhem is aangelegd in 1844. Deze spoorlijn gaat door Ede, ligt op ruime afstand van het centrum van Ede en Bennekom en splitst de gemeente Ede in een noordelijk en een zuidelijk deel. Tegelijk met deze spoorlijn komt er ook een spoorwegstation, het station Ede Staatsspoor. (Wageningen is er nog niet aan toegevoegd.) De bewoners van Ede juichen de aanleg van de spoorlijn Utrecht-Arnhem toe. Ede wordt een belangrijk knooppunt van nationale en internationale spoorweglijnen. Dankzij de spoorlijn maakt Ede een belangrijke ontwikkeling door op onder andere het g...
Bekijk detail van "De Poortwachter" Bekijk detail van "De Poortwachter" De Poortwachter
Periode: 2003 tot heden Op 15 september 2003 opende gedeputeerde Marijke van Haaren samen met burgemeester Roel Robbertsen van Ede en hoofdingenieur-directeur H. Bevers van Rijkswaterstaat de tuibrug over de A12, die als naam ‘De Poortwachter’ heeft meegekregen. De opening was een middeleeuws schouwspel. Twee poortwachters/hellebaardiers bewaakten een poort, die pas open ging open nadat de drie de juiste toegangscode hadden gesproken. Nadat de genodigden (waaronder oud-burgemeester Pim Blanken) de brug waren gepasseerd, nam direct het verkeer bezit van de brug. Rijkswegenplan In het Rijkswege...
Ede
Bekijk detail van "Ede Airport" Bekijk detail van "Ede Airport" Ede Airport
Aan het begin van de 20 e eeuw is de luchtvaart in Nederland vooral gericht op de ballonvaart. Berichten uit de USA waar de gebroeders Wright in 1903 hun eerste vlucht maken en uit Frankrijk waar in 1906 de eerste Europese vlucht wordt uitgevoerd met een gemotoriseerd toestel, bereiken ons land nauwelijks. Het zijn particulieren, vooral rijke zakenlieden, die de luchtvaart in de belangstelling brengen door demonstraties te organiseren met buitenlandse vliegeniers. Vliegen is in die dagen een soort kermisattractie, waarvoor bezoekers bereid zijn geld te betalen om deze waaghalzerij te mogen zi...
Ede
Bekijk detail van "Hessenwegen" Bekijk detail van "Hessenwegen" Hessenwegen
Hessenwegen worden in het algemeen als de oudste wegen van Oost-Nederland beschouwd. Het is echter niet precies bekend uit welke tijd deze wegen feitelijk dateren.  In 1639 moest de bekende Gelderse kartograaf Nicolaes van Geelkercken voor de geschiedenis van Gelderland van de Harderwijkse hoogleraar Johannes Isacius Pontanus een historische kaart maken; op deze kaart werden de oudste wegen of brokstukken daarvan aangegeven. Opmerkelijk is, dat langs de door hem aangegeven wegen veel grafheuvels te vinden zijn uit de tijd van 3.000 tot 1.500 vóór Christus, wat erop duidt dat een aantal we...
Bekijk detail van "Kippenlijn" Bekijk detail van "Kippenlijn" Kippenlijn
Periode: 1902 tot heden Op het traject waar sinds 2006 de blauwe Connexxion-treinen van de ‘Valleilijn’ rijden, konden we ruim honderd jaar eerder een stoomtrein met weinig comfortabele rijtuigen zien rijden. Op 1 mei 1902 werd het baanvak Ede-Barneveld in gebruik genomen. Voor het zover was waren er vele plannen en (particuliere) initiatieven geweest. In 1861 werd de Spoorwegwet aangenomen, waarin werd bepaald dat de Staat de verantwoording nam voor een aaneengesloten spoorwegnet in ons land. Op dat moment reden er onder andere al treinen tussen Amsterdam, via Ede, en Arnhem (1845), tussen U...
Ede
Bekijk detail van "Notaris Fischerstraat" Bekijk detail van "Notaris Fischerstraat" Notaris Fischerstraat
Periode: 20 december 1949 - heden De Notaris Fischerstraat kreeg haar naam bij raadsbesluit van 20 december 1949. Daarvoor heette deze straat `Grotestraat`, terwijl ook benamingen als `Keistraat` en `Dorpsstraat` voorkwamen. De straat loopt van de Molenstraat naar de Amsterdamseweg. De straat is genoemd naar drie opeenvolgende generaties notarissen, die vanaf 1822 tot 1946 in het `Fischerhuis` hun notarisambt uitoefenden. Jean Charles Fischer  In 1819 vestigde Jean Charles Fischer (geboren op 2 juni 1792 in Amsterdam en overleden op 29 juli 1874 in Ede) zich in de gemeente Ede. Zijn vader...
Ede
Bekijk detail van "Paardentram" Bekijk detail van "Paardentram" Paardentram
In de (oorlogs)winter van 1940-1941 kampten de autobussen van de WEBO, die het vervoer tussen het centrum van Ede en het station Ede-Wageningen verzorgden, met brandstofgebrek. Garagehouder W.G. Prette kocht een oude autobus zonder motor en spande er een paard voor. Tegen betaling van drie stuivers konden passagiers zich laten vervoeren tussen café De Boschpoort en het station. Het station Ede van de Rhijnspoorweg Maatschappij (NRS) lag, zoals dit bij meer plaatsen aan de lijn gebruikelijk was, buiten de kern van Ede. Passagiers moesten, vanaf 1845, vanuit het centrum twee à drie kilometer naa...
Ede
Bekijk detail van "Park Maanen" Bekijk detail van "Park Maanen" Park Maanen
Periode: 1900 tot heden De aloude buurt Maanen besloeg eeuwenlang een gebied met arme grond; veel heide en stuifzand. Het huidige gebied Ede-Zuid behoorde grotendeels tot deze buurt, die geleidelijk haar eigendommen verkocht. Het begon, voor 1840, met de verkoop van grond aan het Rijk voor de aanleg van de spoorlijn Amsterdam-Arnhem (Rhijnspoorweg). Kort na 1900 volgde een gedeelte ten oosten van de Grintweg voor militair oefenterrein en de bouw van kazernes. Daarna werd het turfveld en de Maanderheuvels verkocht. In de omgeving van het station kwamen flinke percelen in handen van de firma R....
Ede
Bekijk detail van "Rhijnspoorweg" Bekijk detail van "Rhijnspoorweg" Rhijnspoorweg
Periode: 1845 tot heden De Rhijnspoorweg is een van de oudste spoorlijnen in Nederland. De lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem werd aangelegd om een verbinding met Duitsland te kunnen maken. De spoorlijn werd aangelegd door de ‘Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij’ (NRS). De lijn werd in delen geopend: Amsterdam (Weesperpoort) – Utrecht NRS kwam gereed in 1843, in 1844 werd de lijn doorgetrokken tot Driebergen-Zeist en een jaar later werd Arnhem bereikt. Op 14 mei 1845 werd de verbinding vanaf De Klomp via Maanen en Wolfheze feestelijk geopend. Hiermede was de gemeente Ede twee jaar eerder per s...
Ede
Bekijk detail van "Station Ede - Wageningen" Bekijk detail van "Station Ede - Wageningen" Station Ede - Wageningen
In 1845 was de spoorlweg Amsterdam-Utrecht-Arnhem gereed en werd Ede per spoor bereikbaar. Deze zo genaamde ‘Rhijnspoorweg’ is een van de oudste spoorlijnen van ons land. De komst van de trein heeft een zeer belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van Ede. Zonder het in gebruik nemen van een klein station, halverwege Ede en Bennekom, zou de gemeente Ede niet zijn geworden wat het nu is. Voor het gehele traject waren maar drie stations voorzien: Amsterdam, Utrecht en Arnhem. Alle verder aanliggende plaatsen werden slechts als ‘haltes’ beschouwd. Bij die haltes promoveerden de vrij gekomen b...
Ede
Bekijk detail van "Station Ede-Dorp" Bekijk detail van "Station Ede-Dorp" Station Ede-Dorp
Periode: 1902 tot heden Toen in 1902 het spoortraject Ede-Barneveld werd aangelegd, een lijn die al snel ‘Kippenlijn’ werd genoemd, werden er in de gemeente Ede twee stations en drie haltes gebouwd. Het meest zuidelijke station van de lijn bestond al sinds 1878 aan de Rhijnspoorbaan. In Lunteren en in Ede werden vrijwel identieke stations opgetrokken. Ook station Voorthuizen, verderop aan de lijn was van het zelfde type. Station Barneveld-Dorp was eerst een bescheiden gebouwtje, maar al na enkele jaren kwam hiervoor een forser stationsgebouw. De haltes in de gemeente Ede waren Ede-Gemeentehuis...
Ede
Bekijk detail van "Stationsweg Ede" Bekijk detail van "Stationsweg Ede" Stationsweg Ede
Het begin In 1845 kwam de spoorlijn Utrecht-Arnhem gereed. Ede kreeg een halte op de heide bij de kruising met de weg naar Bennekom. Van een station was geen sprake want er stond niet meer dan een houten keet en de halte werd dan ook "de Keet" genoemd. De daar vlakbij in 1865 herbouwde molen kreeg van de Edenaren automatisch de naam "Keetmolen". Dankzij spoor en halte was Ede voor de buitenwereld bereikbaar geworden; de eerste stap in de ontwikkeling van het dorp, dat toen minder dan 1000 inwoners telde. De zandweg naar het dorp moest natuurlijk wel worden verbeterd want hij liep door de uitlo...
Ede
Bekijk detail van "Stoomtram  Ede-Wageningen" Bekijk detail van "Stoomtram Ede-Wageningen" Stoomtram Ede-Wageningen
Na enkele eerdere mislukte plannen, vroeg in 1878 een regionale commissie een concessie aan voor de aanleg van een tramlijn tussen Wageningen en Nijkerk; een verbinding tussen de Zuiderzee en de Rijn dus.  Ook dit plan slaagde niet geheel, maar het deel tussen Ede en Wageningen werd in 1882 wel in gebruik genomen. Het deel Ede-Barneveld-Nijkerk werd pas in 1902/1903 geopend, maar een doorgaande verbinding kwam nooit tot stand. Passagiers moesten bij station Ede-SS overstappen en goederen werden verladen. Tramlijn Wageningen had al enkele eerdere pogingen gedaan om een railverbinding te kr...
Ede
Bekijk detail van "Vliegkamp Deelen tijdens de Tweede Wereldoorlog." Bekijk detail van "Vliegkamp Deelen tijdens de Tweede Wereldoorlog." Vliegkamp Deelen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
1940 - 1943 Al in het begin van de Tweede Wereldoorlog werd Nederland geschikt gemaakt als “Vorfeld” in de strijd tegen Engeland en alle vliegvelden voor het gebruik door de Luftwaffe. Na de capitulatie op 14 mei 1940 begonnen de Duitsers met herstelwerkzaamheden om het vliegveldje  Deelen te veranderen in “Fliegerhorst Deelen”. Duizenden Nederlandse arbeidskrachten begonnen met de aanleg van het startbanenstelsel in een “A”-figuur, de vorm van Duitse vliegvelden. Ook verharde rolbanen, aanvoerwegen, werkplaatsen en hangars kwamen in een snel tempo tot stand. De gebouwen hadden muren van ...
Sluit popup voor filter "Trefwoorden"

Trefwoorden (13 filters)